مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

درمان وسواس | وسواس درمان قطعی دارد؟

5 / 5 ( 1 امتیاز )

شاید شنیده شید که مان وسواس فکری و عملی امری غیر ممکن است و یا این که به صورت کامل مان نخواهد شد و از این قبیل صحبت ها. اما خب ید بدانید که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد بلکه حقیقت این است که وسواس یک بیماری مان طولانی مدت است و برای این که بتوانید انواع مختلف این بیماری را مان کنید ید مو به مو و دقت تمامی دستورالعمل ها را دنل کنید.

قبل از هر چیز ید بدانید اولین قدم مشاوره وسواس برای شروع مان تشخیص ست است. شاید واقعا شما مبتلا به وسواس فکری و عملی نشید و نوع دیگری از وسواس که بسیار به وسواس فکری و عملی شبیه است دچار شده شید. بنابراین اولین قدم برای یک مان موثر، تشخیص ست است.

این مقاله ما مرحله به مرحله شما را انواع مان های این بیماری آشنا می کنیم.

روان مانی برای وسواس فکری و عملی

‍خب ابتدا از همه این جا براین روش های مختلف روان مانی وسواس فکری و عملی را توضیح می دهیم. به طور عمده این روش ها به دو دسته: مان شناختی- رفری( CBT) و قرار گرفتن معرض و جلوگیری از پاسخ( ERP) تقسیم می شوند. این مان ها توجه به سطح بیماری و علایم آن مورد استفاده قرار می گیرند.

جالب است بدانید بیمارانی که هر دوی این روش ها به کار گرفته شده است حدود 60 صد از میزان تکرار رفرهای وسواسی کاسته شده است.

مان شناختی- رفری( CBT)

برای اکثر مبتلایان به وسواس فکری و عملی روش مانی شناختی- رفری( CBT) به کار گرفته می شود. این روش مان یکی از گسترده ترین روش های مانی است که علاوه بر وسواس فکری و عملی برای سایر وسواس ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته دقت داشته شید این که این روش یکی از گسترده ترین روش های مانی برای این وسواس می شد اما روش ساده ای نیست و حتما نیاز است حضور یک متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید:

وسواس پاکیزگی و نجسی

اختلال وسواس موکنی

راه های مان وسواس شستشو

مان شناختی- رفری بسیار موثر است ولی مشکل آن این است که بسیار هزینه بر است. زیرا اگر نخواهید به بیمارسن بروید، ید کار خود را یک متخصص مانگر منزلن انجام دهید که هزینه آن بسیار زیاد است زیرا برای مان کامل ید مدت زمان زیادی تحت مان شید. اخیرا برای کاهش هزینه ها کلینیک ها و بیمارسن ها طرحی تحت عنوان مان دسته جمعی وسواس فکری و عملی را عملیاتی کرده اند. بر اساس این طرح چند نفر که از این نوع وسواس رنج می برند می توانند یک کلاس تشکیل دهند و فقط از یک مانگر استفاده کنند. بدین ترتیب هزینه تمام شده برای هر فرد بسیار کمتر از تمرین خصوصی خواهد بود. علاوه بر مسائل مادی دانشمندان کشف کرده اند که کار کردن به روش های گروهی می تواند بسیار موثرتر از تحت مان قرار گرفتن به صورت فردی شد.

و نهایت ید بدانید که روش مانی شناختی- مانی اکثر موارد دفتر شخص مانگر به صورت هفتگی برگزار می شود و شما ید آموخته های خود را طول هفته منزل تمرین کنید. البته موارد حاد تر این بیماری توجه به تشخیص پزشک می تواند تعداد جلسات هفتگی بیشتر شود.

چگونه مان شناختی- رفری عث مان وسواس فکری و عملی می شود؟

اول از همه ید بدانید اساس کار این روش تمرکز بر روی افکار منفی می شد. یعنی این که سعی می کند افکار منفی شما را افکار مثبت جایگزین کند. گاهی اوقات ممکن است یک سری از افکار که شاید برای اکثر افراد اهمیت خاصی نداشته شد برای شما بسیار مهم شود و ذهن شما را برای مدت ها گیر کند. بگذارید یک مثال این موضوع را برای شما روشن کنم:

فرض کنید دوست شما بدون این که توجهی به شما بکند از کنار شما بگذرد، شما ممکن است خود فکر بکنید:

« اوه! حسین از من دلخور است یا من مشکل دارد به همین دلیل به من سلام نکرد»

و این موضوع به ناگهان بسیار پررنگ و اهمیت جلوه کند. این جا است که متخصص روان مانی به شما می آموزد که این فکر منفی را ایده های مثبت جایگزین کنید. به عنوان مثال موقعیت لا شما می توانید به این موضوع فکر کنید که:

« شاید چیزی ذهن حسین را گیر کرده است و من نمی دانم چیست».

انجام دادن همین کار قدم بسیار بزرگی به سوی مان وسواس فکری است. مان وسواس فکری بسیار اهمیت دارد زیرا همین افکار می تواند رفر شما اطرافیان بسیار ثیر گذار شد و شما به شکل بدی به آن ها واکنش نشان بدهید صورتی که ممکن است اصلا مسئله خاصی اتفاق نیفده شد. مرحله پیشرفته تر این بیماری شخص متوجه غیرعادی بودن تفکرات خود می شود و همین موضوع عث می شود که بت چنین افکاری خود را سرزنش کند که این صورت ید سریعا برای آغاز روند مانی خود یک مانگر صحبت کند.

روش مانی حساسیت زدایی منظم( ERP)

قرار گرقتن معرض و جلوگیری از پاسخ( ERP) به نحوای زیر شاخه مان شناختی- رفری محسوب می شود اما چون از اهمیت لایی برخوردار است به صورت یک روش جداگانه نظر گرفته می شود.

این روش مانگر سعی می کند که افراد دارای وسواس را شرایطی قرار بدهد که صورت معمول وسواس این افراد عود می کند و عث افزایش اضطراب و استرس این افراد می شود. شرایط توجه به سطح بیماری افراد نظر گرفته می شود. نکته بسیار مهمی که مانگرید حتما آن را رعایت کند این است که وقتی که خود بیمار تمایل به انجام کاری نداشته شد نید او را مجبور به واکنش کند.

چگونه روش قرار گرفتن معرض و جلوگیری از پاسخ( ERP) عث مان وسواس فکری و عملی می شود؟

  • اولین قدم این مان این است شما تمامی شرایطی که عث ایجاد استرس شما می شوند را به طور کامل برای مانگر خود توصیف کنید.

بعد از آن مانگر کمک شما مواردی را که برای او شرح داده اید اولویت بندی می کند. رتبه اول موردی که کمتر شما را اذیت می کند و مورد آخر موردی که عث می شود شما از ترس و اضطراب سکته کنید!

  • مرحله بعد مانگر از شما می خواهد که آسان ترین آن ها شروع کنید، یعنی ید معرض آن ترس قرار بگیرید. بگذارید یک مثال برای شما توضیح بدهم.

فرض کنید که از آلوده شدن توسط میکروب ها مکان های عمومی ترس دارید. این موقع مانگرشما یک تمرین را نظر می گیرد که ید به صورت موفقیت آمیز آن را پشت سر بگذارید.

برای مثال این جا تمرین شما این است که به یک دستگیره یک مکان عمومی دست بزنید. این جا شما مرحله اول یعنی قرار گرفتن معرض را پشت سر گذاشته اید. حال نوبت آن می رسد که جلوگیری از پاسخ را انجام دهید. اگر معمولا پاسخ شما این بوده است که پس از تماس دستگیره به سرعت دست خود را بشویید، این جا مانگر از شما می خواهد که قبل از شستن دست هاین مدتی را صبر کنید. شما ید این تمرین را رها و رها تکرار کنید و هر ر که این کار را انجام می دهید مانگره از شما می خواهد زمان بیشتری را صبر کنید. طی انجام دادن مکرر این تمرین شما یاد می گیرید که چگونه احساس خود را نسبت به این جور موارد کنترل کنید.

ثیر مان حساسیت زدایی منظم

شاید عجیب به نظر برسد که این روش چگونه موثر است اما جالب است بدانید به خیر انداختن واکنش معمول خود مغز یاد می گیرد که این شرایط برای شما خطرناک نیست و اگر عکس العمل همیشگی را نشان ندهید ز هم هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد. بگذارید برای ملموس تر شدن این موضوع براین مثالی بزنم.

فرض کنید که به یکره استخر آب سرد شیرجه زده اید ابتدا ممکن است بسیار سردن شود و شروع به لرزیدن کنید اما همین که کمی می گذرد شرایط برای شما طبیعی خواهد شد. به مرور زمان شدت علایمن کم تر و کم تر خواهد شد جایی که اصلا به آن ها اهمیت ندهید. این صورت مانگر بر روی اعتماد به نفس شما کار می کند از عدم زگشت به شرایط قبل اطمینان حاصل کند.

روش مانی تصویر سازی ذهنی( IE)

گاهی اوقات ممکن است شخص تحت مان بسیار مضطرب شد و یا شرایط برای انجام دادن برخی امور مناسب نشد بنابراین مانگره گر تصمیم می گیرد از روش های مبتنی بر ذهن و تخیل برای مان استفاده کند. این روش شرایطی را به وجود می آورد که برای شخص استرس زا است بنابراین از شخص می خواهد رفر خودش را این موقعیت شرح دهد. اوایل شخص بیمار سطح اضطراب لایی دارد حتی تفکر کردن مورد آن موقعیت ولی پس از مدتی می آموزد تفکرات خود را کنترل کند سطح استرس او به مراتب کمتر می شود. این روش بیشتر مان وسواس فکری کار برد دارد. البته دقت داشته شید این روش به میزان حالت حقیقی آن موثر نیست.

تمرین معکوس کردن عادت ها

از این روش بیشتر برای مان تیک های ناشی از وسواس فکری و عملی استفاده می شود. ابتدا مانگر قرار دادن شخص معرض موقعیت هایی که استرس زا هستند به دقت رفر شخص را زیر نظر می گیرد بتواند تیک های او را شناسایی کند. این امر حد زیادی به همکاری خود شخص بستگی دارد زیرا برخی از تیک ها به راحتی قابل تشخیص نیستند. پس از شناسایی تیک، مانگر بسیار دقت نحوه بروز تیک را آنالیز می کند، او می خواهد بداند تیک چه موقعیت هایی و به چه شکل بروز می کند. پس از بررسی کامل این موضوعات مانگر دو موضع برابر آن می گیرد:

مراحل مان وسواس عملی

  1. سعی می کند به شخص بیمار بیاموزد که به طریقی از بروز تیک جلوگیری کند.

به طور مثال اگر شخص عادت داشته شد به موقع اضطراب لب خود را بخورد، این جور مواقع مانگر می گوید شخص سفت کردن عضلات دور لب و دهان خود مانع از انجام این تیک شود. وقتی شخص این کار مانع از انجام تیک بشود طی مدت زمان طولانی این تیک از بین خواهد رفت.

  1. روش دوم این است که معکوس این تیک انجام شود.

شاید احمقانه به نظر برسد ولی برخی از انواع وسواس فکری و عملی موثرترین روش است. به عنوان مثال وسواس تقارن که یکی از انواع وسواس فکری عملی است شاید شخص بیمار عادت داشته شد همیشه لیوان را دست راست بلند کند و روی این موضوع بسیار حساس شد اما این جا مانگره گر از او می خواد از این پس این کار را دست مخالف انجام دهد. همین موضوع عث می شود شخص دیگر به این که کدام دست لیوار را بلند می کند اهمیت ندهد.

همانطور که واضح است بر خلاف تصویر سازی ذهنی این روش بیشتر مان وسواس عملی موثر است.

دقت داشته شید که انواع روش های روان مانی برای مان وسواس بسیار روش های وقت گیری هستند و نمی توان همه ی آن ها را حضور مانگره گر انجام داد . به همین دلیل نیاز است تمرینات خانه نیز به صورت جدی پیگیری شوند.

دارو مانی برای وسواس

متخصصین معمولا کمتر از دارو مانی برای مان وسواس فکری و عملی استفاده می کنند زیرا دارو ها عوارض زیادی دارند و بسیار سالم تر است از روش های روانی برای مان این بیماری استفاده شود، اما این حال گاهی اوقات مان های دارویی نیازمند است یا به صورت مستقل یا همراه روش های روان مانی استفاده شوند.

وسواس فکری و عملی داروی به خصوصی ندارد و بیشتر مان های دارویی مربوط به این بیماری از داروهای دیگر بیماری ها استفاده می شود. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی یکی از رایج ترین دارو هایی است که تجویز می شوند.

یکی از رایج ترین مان های دارویی که توسط سازمان غذا و دارو( FDA) یید شده است، استفاده از سروتونین ها می شد. سروتونین ها داروهایی هستند که برای مان افسردگی استفاده می شوند و معمولا اگر متخصص بخواهد برای فرد مبتلا به وسواس فکری و عملی دارویی تجویز کند ابتدا به سراغ سروتونین ها می رود.

علاوه بر سروتونین ها که خاصیت ضد افسردگی دارند مان موثر دیگر استفاده از داروهای ضد اضطراب می شد. گاهی اوقات ممکن است علایم وسواس شخص بیشتر منجر به اضطراب او سطوح مختلف شود این هنگام متخصص داروهایی تجویز می کند که اضطراب شخص را کاهش دهد.

بعضی از موارد ممکن است استفاده از یک دارو موثر نشد و نتیجه مطلوب ما بدست نیاید، این جور مواقع از دو یا چند دارو به طور همزمان استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این کار بسیار موثر است مخصوصا کسانی که روش های اسندارد بر روی آن ها ثیر چندانی ندارد.

خدمات مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را زمینه مان وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Obsessive-compulsive disorder (OCD) – Diagnosis and …

برای مشاوره زمینه مان وسواس | وسواس مان قطعی دارد؟

از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از

09353000102 تماس بگیرید

? صبح ?? شب

حتی ایام تعطیل

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۳۲:۱۴ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)