مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

عوامل ایجاد اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

۵٫۰
۰۱

اختلال استرس پس از سانحه (Posttraumatic Stress Disorder)، یا همان PTSD، پاسخ­های توأم استرس مواجه حوادث دناک و تهدید کننده زندگی میشد. توضیح حوادث ناخوشایند و زمینه­ ساز اختلال استرس پس از سانحه تفاوت­ هایی بین افراد دیده می­شود؛ بعرتی رویدادهایی که برای شخصی ناگوار و منفی تعبیر می­شوند، ممکن است برای شخص دیگری خنثی و قابل تحمل ­تر نظر گرفته شوند. به­ طور کلی اتفاقات تروماتیک را به بلایای طبیعی(زلزله، سیل،آتش­سوزی، طوفان و…) و حوادث غیرطبیعی(تجاوزجنسی، ورشکستگی مالی و…)، تقسیم می­شوند. آنچه این حوادث از آن جهت که برای بقا و سلامتی فرد، اعضای خانواده و بستگان نزدیک، خطری جدی و تهدیدآمیز محسوب می­شوند هم مشترک هستند و از طرفی به این نتیجه می­رسند تروما فاجعه­ای است که ید ازآن­ها اجتناب کرد و تمامی خاطرات مرتبط آن­ دفن و به فراموشی سپرده شوند.

بر اساس تحقیقات محققین و متخصصین فعال حوزه مشاوره خانواده ، ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه هر دوره سنی ممکن است روی دهد، منتهی بین افراد مبتلا به اختلال استرس ­پس ­از ­سانحه از نظر زمان بروز علائم و شدت مشکل تفاوت­های فاحشی وجود دارد. از جمله عوامل آشکارکننده فوری نشانه­ های PTSD، می­توان به فقدان مهارت های زندگی و سابقه ابتلا به اختلال شخصیت روانپزشکی افراد می­توان اشاره کرد. برخی افراد بلافاصله پس از تجربه حادثه ناخوشایند تغییراتی را فکر و رفرشان بروز می­دهند، این حالی است که افرادی تجربه مشابه ممکن است زمانی طولانی بروز نشانه ­ها سپری شود. ادامه مقاله، انواع علائم اختلالPTSD را به تفصیل شرح داده ­ایم. اینکه چه افرادی معرض ابتلا به اختلال PTSD قرار دارند، از دیدگاه­های مختلفی بررسی شده اند، که ما آن­ها را ۲ عامل کلی آورده ایم.

عوامل ایجاد اختلال استرس پس از سانحه

عوامل اختلال استرس پس از سانحه بسیار پیچیده و متنوع است اینجا سعی کردیم به برخی از آنها اشاره کنیم:

  • عوامل رفری: رویکرد رفرگرایی کید بر اصول یادگیری، مشکل افراد مبتلا به اختلال PTSDرا توجیه می­کند. طبق مفروضات این نظریه، فرد پس از تجربه مستقیم رویداد ناگوار، به یک رابطه علت و معلولی ساختگی و جعلی بین محرک­های ونی و بیرونی ایجاد کننده حادثه اقدام می کند. منظور ما از محرک­های ونی؛ یعنی: افکار، خاطرات مرتبط تروماست. پیشایندهای بیرونی هم به تمامی عوامل محیطی گیر تولید حادثه بد، مانند: صدا، بو و تصاویرتداعی کننده اتفاق بد اشاره دارد. بنابراین هرگاه یکی از محرک­های لا ظاهر شود، بلافاصله خاطره و تصویر رویداد ناراحت­کننده فرد بروز می­کند و فرد را ملتهب و مضطرب می­سازد، که فرد را جست و جوی راهی جهت کاهش تنش و پریشانی ناشی از یادآوری رویداد آسیب زا وادار می­کند. فرار و اجتناب، سریع ترین راهکارهایی هستند که هم چون ناجی و فریاسی به فریاد فرد می­رسند. علیرغم تسکین موقتی راه­حل های فوق، بلند مدت نتیجه­ای جز غرق شدن بیشتر مشکلات، تداوم اضطراب و ناراحتی و عدم یادگیری اینکه ورهای­ او به اندازه­ای که تصور می­کند فاجعه نبوده است.
  • عوامل شناختی:

    اختلال PTSD، تحریف و تغییر ورهای بنیادین از مشکلات اساسی است که برای فرد ایجاد می­شود. به نحوی که فرد دنیایی از افکار منفی چون: “من نمی­توانم این شرایط مقابله کنم”، “این بدترین چیزی بود که تمام عمرم تجربه خواهم کرد”، “دنیا قابل اعتماد نیست، و برخلاف تصورم پر از خطراتی است که هر لحظه ممکن است من و خانواده­ام را از پای بیاورند”، مواجه می­شود. علت ایجاد افکار غیر منطقی تعبیر و تفسیری است که فرد نسبت به حادثه ناگوار پیدا می کند. مادامی که فرد رویداد را ناخوشایند و فاجعه می پندارد، افکار منفی و ناتوان کننده وجود خواهند داشت که مانع از کسب بینش فرد نسبت به واقعیت حادثه و توانایی­های مقابله­ای سازگار می­شود.

علائم اختلال استرس پس از سانحه

علائم اختلال استرس پس از سانحه، طبق آخرین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(dsm-5)، بدین صورت بیان شده است:

  • بروز حادثه آسیب زا برای خود فرد یا تجربه غیر مستقیم آن از طریق ایجاد تروما برای اعضای خانواده و اطرافیان نزدیک، اولین و مهم ترین علائماختلال استرس پس از سانحه زمینه تشخیص و مان اختلال است.
  • رویدادهای ناگوار ید ماهیت تهدیدکننده­ای و مرگری برای سلامتی و بقا داشته شد.
  • بروز واکنش­های بدنی، شناختی، هیجانی ناخوشایند(خشم، بیقراری،گوش به زنگی افراطی، مشکل تمرکز) زمان تجربه مجدد حادثه ناگوار.
  • متوسل شدن به راهکارهای غیرسازگار(اجتناب و فرار از موقعیت­ها و پیشایندهای ایجاد کننده خاطرات مربوط به اتفاق ناخوشایند)، از اختلال استرس پس از سانحه می­شد.

تعریف اختلال استرس پس از سانحه

تعریف اختلال استرس پس از سانحه، واکنش افراطی و غیر معمول فرد به حوادث آسیب زا و خطرناک بیان شده است.

ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه

ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه به عوامل و فاکتورهای خطرناکی اشاره دارد که فرد را مواجه حوادث ناخوشایند و آسیب زا، ناتوان و شکننده ر می­آورد. ویژگی های افراد معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه ۲ گروه فردی و محیطی طبقه بندی میشوند.

بعد فردی: ویژگی­های شخصیتی چون ترسو و خجالتی بودن، فقدان اعتمادبه ­نفس، عزت­نفس مخدوش و ضعیف، هوش پائین، سن کم، مجرد بودن مطرح می­شد. شیوه فرزندپروری نامناسب والدین، سبک دلبستگی ناایمن(ریشه روابط اولیه کودک ما دارد)، سابقه بیماری­های جسمی و روانی بین اعضای خانواده، ترک تحصیل و افت تحصیلی، بیکاری و سوء مصرف مواد از جمله عوامل محیطی خطرساز حائز اهمیت می­شد. جنسیت، فاکتور مهم دیگری است که تحقیقات از نسبت ۲ به ۱ زنان به مردان میزان ابتلا بهاختلال استرس پس از سانحه خبر می­دهند.


بیشتر بخوانید: بهترین مشاوره تلفنی استرس و اضطراب


نشانه­ های اختلال استرس پس از سانحه

نشانه ­های اختلال استرس پس از سانحه چهار سطح فیزیولوژیکی، هیجانی، رفری و شناختی عنوان می­شود. هر یک از زمینه­های فوق فرد دستخوش تغییراتی می­شود. این بخش به اختصار به توضیح نشانه­ های اختلال استرس پس از سانحه می­پردازیم.

  • فیزیولوژیک: مشکلات گوارشی، خشکی دهان و تعریق، لرزش، تپش قلب، سرد و سرگیجه، بیخوابی.
  • هیجانی: خشم، بیقراری، گوش به زنگی مفرط.
  • شناختی: تولید افکار منفی حول رویداد تروما و توانایی­های خود، نگرش منفی به دنیا، مشکل تمرکز.
  • رفری: اجتناب از خاطرات و فعالیت­های تداعی کننده حادثه ناگوار، روی برگردانی از عوامل تداعی­ کننده تروما.

مشکلات اختلال استرس پس از سانحه

مشکلات اختلال استرس پس از سانحه، طیفی از بیماری­های جسمانی، روانپزشکی، افت عملکردهای شغلی، تحصیلی، روابط بین فردی را بر می­گیرد. افسردگی، اختلالات اضطرابی به ویژه اختلال اضطراب فراگیر، فوبیا، اضطراب اجتماعی، ناتوانی عملکرد جنسی، سوءمصرف­مواد و الکلسیم، افت تحصیلی، بیخوابی از مشکلات اختلال استرس پس از سانحه بعد روانی و اجتماعی می­شد.

مان اختلال استرس­ پس ­از­سانحه

مان اختلال استرس پس از سانحه، توجه به اهمیت اختلال PTSD، طیفی از انواع مان­ها نظر گرفته می­شود. از مان­های شناختی- رفری گرفته مداخلات دارویی و روان­ مانی­های حمایتی و بینش گرا.

کمک و مان افراد مبتلا به ااختلال استرس پس از سانحه، تشخیص به موقع و زودهنگام مشکل و مداوای سریع و موثر نکته مهمی است. مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه جمعی از روانشناسان و مشاورین متخصص و حرفه­ای آماده همکاری و ارائه خدمات لازم و کاربردی به شما می­شد.

این بخش به توضیح رویکردهای مانی مهم و کاربردی اختلال PTSD می­پردازیم.

  • مان شناختی- رفری: کید این رویکرد بر اصلاح و تغییر ورهای ناکارآمد و غیر منطقی است که خصوص تروما فرد شکل گرفته است. تکنیک گرا و مشارکتی بودن این روش مانی از نقاط قوت آن محسوب می­شود. مانگر جلسات مان پا به پای بیمار تجربه مجدد حادثه و شناسایی افکار منفی مربوطه پیش می­رود، سپس چالش و زیر سوال بردن افکار ناسازگار، بیمار را اصلاح و جایگزینی افکار مثبت خود همراه می­کند.
  • حساسیت زدایی منظم حرکات چشم:

    مانگر آموزش مراجعه به حرکات سریع چشم به چپ و راست او را تشویق می­کند خاطراتی کوه از تروما را ذهن خود تصور کند و آن­ها را حضور مانگر مجدد تجربه نماید. این تکنیک، از میزان ر هیجانی تجربیات ابتدایی کاسته می­شود و بیمار می­تواند برخورد منطقی­تری داشته شد.

  • آرام سازی عضلانی پیشرونده(ریلکسیشن): این فن مشهور و مناسب، افرادی که گیر تنش و اضطراب هستند یاد می­گیرند که چطور شرایط اضطراری و پر از تنش خود را آرام کنند.
  • حساسیت زدایی منظم: تکنیک بسیار کاربردی مشکلات اضطرابی و فوبیاهاست. اولین قدم این روش، تهیه سلسله مراتبی از مراحل اضطراب و اولویت بندی آن­ها بر اساس میزان اضطراب تولید کننده بیمارمی­شد؛ سپس بیمار و مانگر از پایینترین سطح لیست شروع به رویارویی و مواجه تیجی موقعیت مولد اضطراب می­کند، این کار جایی ادامه می­یابد که مراجعه تمام موارد لیست را حضور مانگر و هم چنین خارج از مان به طور مستقل تمرین و اضطراب زدایی کند.
  • خودگویی ­های مثبت علیه استرس: به بیماریاد داده می­شود مواقع اضطرابی استفاده از کلام و جملات مثبت هم چون: “آرام ش”، “تو می­توانی”، خود را آرام نماید. این تکنیک علاوه بر کاهش تنش، به ارتقای حس مثبت فرد به خود و توانمندی­هایش نیز کمک می­شود.

سوالات متداول

آیا اختلال استرس پس از سانحه مختص بزرگسالان است؟

خیر، کودکان نیز معرض اختلال استرس پس از سانحه قرار می­گیرند. تجاوز جنسی، سوء استفاده جسمی و رفری، طلاق و جدایی والدین از جمله رویدادهای مهم و تهدیدآمیز دوران کودکی، قلمداد می­شوند.

تشخیص اختلال استرس پس از سانحه چه زمانی گذاشته می­شود؟

حداکثر ۶ ماه پس از بروز حادثه ید علائم اختلال فرد ظاهرو نمایان شود بتوان تشخیص اختلال استرس پس از سانحه را مطرح کرد.

تجربه مجدد هیجانی مان اختلال استرس پس از سانحه، چه نوع روشی است؟

این تکنیک، بیمار حضور مانگر به یادآوری و تجربه دوره خاطرات و تصاویر مربوط به رویداد ناگوار می­پردازد از ر هیجانی منفی و ناخوشایند تجربیات فرد کاسته شود.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره اختلال استرس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

زینب رضائی——– روانشناسی لینی

منبع: Post-traumatic stress disorder (PTSD) – Causes

عوامل ایجاد اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۴:۲۲ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)