مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

علت وسواس فکری چیست؟

۵٫۰
۰۱

علت وسواس فکری و چگونگی شروع وسواس افراد مختلف متفاوت است . سنوم وسواس فکری همه انسان ها ممکن است وجود داشته شد . مثلا ممکن است گاهی چند ر شیر گاز را یا اجاق گاز را چک کنید . یا هنگام مسافرت قبل از خارج شدن از خانه چند ر و پنجره ها را کنترل کنید . اما از نظر مشاوره مان وسواس زمانی این اعمال نگران کننده است که کنترلی روی آن نداشته شید . و انجام این کار به شما آرامش دهد . علت وسواس فکری می تواند گاهی حاصل تقلید شد . اعضای یک خانواده میتوانند از یکدیگر الگو برداری کنند و دچار وسواس فکری شوند . وسواس به نوعی رفر و عقاید و حالتی است که آن اختیار و اراده ای برای مانع شدن از انجام ان فرد وجود ندارد .

علت وسواس فکری و عملی

علت وسواس فکری و عملی میتواند ریشه کودکی داشته شد . عوامل بیولوژیکی مثلا افرادی که دچار آسیب های مغزی شده اند . حمایت و کنترل بیش از اندازه والدین از مهمترین دلایل رفری افراد مبتلا به وسواس فکری عملی است . استرس و اضطراب از بزرگترین دلایل ابتلا به وسواس فکری می شد . فرد مضطرب جهت رفع اضطراب خود مدام فکر میکند افکار کم کم بصورت مزاحم و دائمی میشوند . مشاوره خانواده میگوید فرد برای غلبه بر این افکار مزاحم که مدام بر انجام کاری کید دارند دست به اعمال تکراری میزند . اعمالی مثل کنترل و چک کردن مدام و پنجره یا حتی تمیزی و پاکی خود و اعضای خانواده پس ریشه و علت وسواس فکری استرس می شد . شرایط پرتنش خانوادگی قضاوت و تمسخر خانواده و سرزنش افراد میتواند علت وسواس فکری و عملی می شد .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی وسواس


علت وسواس فکری کودکان

علت وسواس فکری کودکان را میتوان مرحله نخست تقلید و الگو برداری دانست . واکاوی وسواس کودکان این اطلاعات را به مشاوره روانشناسی میدهد که کودک بیش از اندازه برای آموزش تحت فشار بوده است . زمانیکه از کودک خواسته میشود رها و رها کاری را به بهترین نحو انجام دهد . وقتی کودک مدام و پیوسته برای کامل انجام دادن کارها تشویق میشود . زمانی که از کودک توقعی بیش از توانش داریم ابتدا کودک را به فردی کمالگرا و بی عیب و نقص تبدیل میکنیم . وقتی کودک چاره ای جز تسلیم شدن برابر خواست پ و ما را ندارد اول دچار استرس میشد . بعد افکار و اعمال گوناگون سعی پنهان کردن این مسئله دارد پس این عث و علت وسواس فکری و عملی میشود . تفسیر نقاشی یکی از ملاک های تشخیص وسواس فکری کودک است .

علت وسواس فکری نوجوانان

علت وسواس فکری نوجوانان را میتوان حاصل اضطراب و استرس این دوره دانست . مطالعات این زمینه نشان داده علت وسواس فکری کودکان و بخصوص نوجوانان ترس از برچسب خوردن میشد . به همین دلیل برای اینکه ان ها را بیمار روانی نخوانند مدت ها مشکلات خود را پنهان می کنند . مشاوره اختلال وسواس معتقد است این پنهان کاری جه اول عث استرس بیشتر میشود . نتیجه نوجوانان برای غلبه بر این استرس دچار وسواس فکری میشوند . وسواس فکری و احساس گناه نوجوانی علت وسواس فکری و عملی می شود . چون نوجوان این سن بسیاز حساس و شکننده است . تصور می کند اگر از کسی کمک بگیرد مورد تمسخر واقع می شود . نتیجه شروع به انجام رفر هایی می کند که نهایت به وسواس فکری منجر میشود .


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس چیست؟


مهم ترین علت وسواس فکری

مهم ترین علت وسواس فکری کودکان الگوبرداری از والدین است که به مرور این عمل ونی و تکرار میشود . اما مهم ترین علت وسواس فکری نوجوانان فرار از مشکل بصورت موقتی است . مشاوره روانشناسی نوجوان نشان داده که فرد برای بی اثر کردن فکرهایش دست به اعمالی میزند که منجر به وسواس میشود . بزرگترین علت وسواس فکری هر سنی روش های تربیتی والدین است . همه افرادی که دچار وسواس هستند تصور می کنند اگر رفر وسواس گونه خود را اول صبح انجام ندهند طول روز دچار مشکل می شوند . کودکان تصور می کنند اگر وسایلشان را به فرم خاصی مثلا بصورت جفت یا چهاریی قرار ندهند اتفاق بدی برای والدینشان می افتد . اعتماد به نفس افراد دارای وسواس فکری بسیار پایین است زیرا رفرشان عث ایجاد حس شرمساری آنها می شود .

دلایل مختلف وسواس کودکی و نوجوانی

علت وسواس فکری نوجوانان و کودکان این است که چون آگاهی ندارند فکر می کنند خیلی عجیب هستند . آنها تصور می کنند فقط خودشان این رفر را دارند و همیشه تحت کنترل آن رفر هستند . کودکان و نوجوانان دارای وسواس اغلب روز احساس خستگی و ناتوانی دارند زیرا قبل از خواب ید همه چیز را مرتب و جفت کنند پس دیر وقت بیدار می مانند . مشاوره خانواده علت وسواس فکری کودکان را ایجاد محدودیت های زیاد والدین میداند . محدودیت های غیر متعارفی که از جانب خانواده اعمال میشود منجر به ایجاد تصورات و افکار خاص می شود . این افکار ذهن نوجوان یا کودک تکرار می شود و آنها برای بدست آوردن احساس آرامش رفرهای وسواسی انجام میدهند . داشتن رابطه دوسنه والد و کودک میتواند مانع ایجاد تصورات مزاحم آنها شود .

اقدامات والدین برای کمک به فرزند وسواسی

مهم ترین علت وسواس فکری کودکی و نوجوانی عدم داشتن رابطه دوسنه و همدلی بین والد و فرزند است . وقتی نوجوان احساس می کند دچار افکار مزاحم است ید بدون نگرانی از برچسب خوردن سراغ والدین خود برود . وقتی رابطه دوسویه بین آنها برقرار شد نوجوان بدون نگرانی مشکل را میان می گذارد و والدین مشورت و مراجعه به مشاوره اختلال وسواس مشکل را برطرف می کنند . زمانیکه والدین نسبت به وسواس و زمینه های بروز آن آگاهی داشته شند نسبت به اعمال کودک خود نیز توجه دارند . کودکان توانایی بیان و ابراز مشکل خود را ندارند اما والدین مشاهده رفرهای تکراری می توانند به مشاوره روانشناس کودک مراجعه کنند . علت وسواس فکری هر چه که شد والدین دوری از رفرهای تکانشی می تواند مان وسواس کمک کنند .

تشخیص وسواس کودکان

علت وسواس فکری و پیدا کردن دلایل آن کودکان به دلیل عدم رسش کامل سخت است . زمانیکه والدین متوجه شوند کودک هنگام زی تقارن را رعایت میکند . یا کودک از توالی عددی پیروی میکند ید بدون ایجاد حساسیت کودک توجه بیشتری به رفر او داشته شند . اگر کودک هنگام خواب کارهای تکراری و وقت گیری انجام میدهد . مثل مرتب کردن عروسک ها یا کنار هم قرار دادن مهره ها یا آجر های خانه سازی ، حتما بلافاصله به مشاوره اختلال وسواس مراجعه کنند . علت وسواس فکری کودکان هر چه که شد کودک مراجعه به مشاور کاملا بررسی میشود . مثلا از کودک خواسته میشود نقاشی آدمک بکشد . معمولا کودک گیر وسواس برای آدمک ها بینی نمیکشد . اگر این رفر آدمک های مختلف تکرار شود مشاور این ملاک تشخیص را یید می کند .

سوالات متداول

آیا تست وسواس به شناخت علت آن کمک می کند ؟

تست وسواس همه موارد نظر گرفته شده است از بررسی تست میتوان علت بروز آن را نتیجه گرفت .

علت بروز وسواس فکری کودکان چیست ؟

تقلید از والدین و ناتوانی بیان آنچه کودک را آزار میدهد عث نشخوار فکری کودک میشود استرس و اضطراب جدایی هم میتواند دلیل دیگر بروز وسواس شد .

علائم بروز وسواس فکری چیست ؟

انجام کارها به کندی و بصورت خاص مثلا متقارن بودن همه چیز ، چک کردن بیش از حد وسایل از علائم بروز وسواس کودکان است .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره اختلال وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Obsessive Love Disorder: Symptoms, What It is, Causes, …

علت وسواس فکری چیست؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۶:۴۳ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)