مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

اختلال وسواس چیست؟

۵٫۰
۰۱

اختلال وسواس

اختلال وسواس طبق دی اس ام -۵ یک اختلال اضطرابی مزمن است . وسواس یا او سی دی شامل چندشاخه میشد ازجمله : اختلال بیخت انگاری این اختلال شخص نسبت به چند عضو بدن خود حساس میشود . این عضو ممکن است نظر دیگران طبیعی و حتی زی و نمک به نظر بیاید . فرد مبتلا به بیخت انگاری مدام این اعضا را دیگران و حتی هنرپیشه های پورن مقایسه میکند . مدام آنها را آینه چک میکند . آن اعضا را اندازه میگیرد و نهایت آن ها را لس ، کلاه و یا آرایش غلیظ میپوشاند . این فکر روزی هشت ساعت فکرش را مشغول میکند . صورت مشاهده این اختلال حتما ید مشاوره اختلالات وسواس انجام شود . اعضای خانواده انجام دادن مشاوره خانواده رفر ست بیمار از پیشرفت این اختلال جلوگیری نمایند .

اختلال وسواس شاخه دیگری دارد که قابل مل است . این شاخه وسواس احتکار کردن یاانر کردن یا هوآردینگ دیزور است . این شاخه از اختلال وسواس ، فرد به ذخیره کردن میپردازد . این اشیا ممکن است سالهای سال مورد استفاده وی قرار نگیرد و کاملا بی ارزش شند . اینصورت مشاوره روانشناسی میتوان به ریشه های ابتلا به این اختلال پی برد و آنرا ریشه کن کرد . شاخه دیگر وسواس ، وسواس خرید میشد . این اختلال بیمار یا خرید زیاده روی میکند و یا وسواس خرید میکند . ممکن است برای خرید حتی یک جفت جوراب روزها وقت صرف کند . وسواس انتخاب رنگ آن ، جنس و اندازه آن . نهایت زهم راضی به نظر نمیرسند .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی وسواس


اختلال وسواس فکری

اختلال وسواس فکری شامل افکار اضطراب آور ، ترس و هراس میشد . اختلال وسواس فکری تقری غیر ارادی هستند . اختلال وسواس فکری افکار بی پایه و مزاحم مرتب ذهن بیمار را گیر خود میکند . بیمار وجود اینکه میداند این افکار بی پایه و اساس هستند زهم دچار اضطراب میگردد. اختلال وسواس فکری منشا وسواس عملی است . بیمار میخواهد انجام دادن کارهایی وسواس فکری را از خود دور کند . دست به اعمال کلیشه ای و مکرر میزند که تبدیل به وسواس عملی میشود . وسواس فکری اثر توارث ، الگو گررفتن از والدین و استرسهای ناشی از بد رفری بوجود می آید . استثنا گذاشتن توجه عاطفی به کودکان مخصوصا بین پسر و دختر عث وسواس فکری میشود . سرکوب کردن استعدادها و اجر به اطاعت پذیری مفرط نیز موجب بیماری است .

بطور کلی عدم ابراز محبت به کودک سر منشا روانشناختی بوجود آمدن وسواس کودکی میشد که نوجوانی بروز میکند .

مان اختلال وسواس

مان اختلال وسواس به تنهایی نه تنها موثر نیست بلکه عث بوجود آمدن اختلال های دیگر نیز میشود . مراجعه به مراکز روانشناسی اولین قدم میشد . تشخیص و مان را فقط به عهده کارشناسان بگذارید . غیر اینصورت شما نه تنها به خود و یا بیمار کمک نکرده اید بلکه به او صدمه وارد خواهید کرد . مشاوران تشخیص نوع وسواس اگر لازم شد او یا شما را به روانپزشک ارجاع خواهند داد . مان اختلال وسواس ممکن است ارگانیسم بوده و نیاز به دارو داشته شد . که اینصورت نیاز به مداوای موازی خواهد داشت . مان اختلال وسواس این روش یعنی روش موازی زودتر انجام خواهد شد . روش موازی یعنی بیمار علاوه بر مان دارویی به مشاوره روانشناسی نیز نیازمند است . مانوسواس فقط به مان بیمار نمی انجامد . خانواده برای رفر ست بیمار ید مشاوره بگیرند .

مرکز مشاوره آویژه پیشنهاد میکند خانواده ها حتما مشاوره بگیرند . بزرگنمایی وسواس برای بیمار نتیجه معکوس خواهد داشت . یک بیمار قبل از هر چیز به امنیت فکری و روانی نیازمند است . بیماری که از خانه پا بیرون میگذارد دچار استرس و اضطراب میشود و سوالهای زیادی به ذهنش هجوم می آورد . آیا کلید به همراه دارم ؟ گاز را خاموش کردم ؟ لاپ خانه روشن است ؟ و افکار اضطراب آور دیگر . او نیاز به آرامش و امنیت روانی دارد نه اینکه مرتب اورا سرزنش کنیم که وسواس دارد و ید وسواس را از خود دور کند .


بیشتر بخوانید: تمرین مان وسواس فکری


اختلال وسواس شستشو

اختلال وسواس شستشو اثر پاسخ دادن به کنشهای مغز برابر وسواس بوجود می آید . شخص مبتلا به وسواس میخواهد خود را از این اختلال بدون مراجعه به دکتر رها کند . نتیجه واکنشهای مغز روبرو میشود . نتیجه آن شستشوهای مکرر است . آنها فقط جایی را پاک و تمیز میدانند که خود شستشو داده شند . صورت برخورد کسی این جسم مانند لس دوره ید آنرا شستشو دهند .

وسواس شستشو واقع رفلکس مغز نسبت به مقاومت کردن شخص نسبت به اختلال است . به همین جهت توصیه میشود به هیچ عنوان اقدام به مان خودسرانه و یا مقابله این اختلال نکنید . مقابله مغز وسواس منجر به تکانه هایی میشود که نتیجه آن وسواس شستشو ، کمال گرایی و اختلالات دیگر خواهد شد . دیگر اعضای خانواده نیز نید به هیچ عنوان این اختلال را نظر بیمار بزرگ جلوه دهند . از تمسخر کردن و یا مطرح کردن آن جمع جدا خود داری کنید . زیرا عث بروز اختلالات مزمنی همچون بروز تکانه های شدید ، اضطراب ، هراس و افسردگی خواهد شد که مان را سخت تر میکند .

اختلال وسواس فکری و عملی

اختلال وسواس فکری و عملی از پی هم بوجود می آیند . بیمار برای مقابله افکار مزاحم و استرس زا به اعمالی تکراری دست میزند که عث بوجود آمدن پالسهای عصبی میشود . این ایمپالسها یا افکار مزاحم از ضمیر نا خودآگاه به صورت عملی و خودآگاه بروز میکنند . اختلال وسواس فکری و عملی یا او سی دی شامل بیخت انگاری بدن ، احتکار ، مو کنی و خراش پوست میشد . اختلاهای دیگری نیز زیر شاخه وسواس هستند . وسواس شستشو ، کمالگرایی ، وسواس خرید و وسواس به خیسی و آب . برخی از آنها کسی را که صورت یا دسنش خیس است لمس نمیکنند . خیسی را نجس میدانند .

نگرانی را وسواس فکری اشته نگیرید . نگرانی از وجود امواج مغناطیسی مضر محیط مانند امواج مویل و ماهواره ها . که البته منطقی است این امواج مضر هستند . نگرانی از وجود قارچهای بیماری زا و میکروبهای مختلف محیط . نگرانی برای سلامت جسم مانند دندانها و ارگانیسم بدن . نگرانی برای مین نشدن مالی اینده . نگرانی اگر خیالی و افراطی نشد مفید ولی اگر تبدیل به گیری ذهنی شود بیماری محسوب میشود . نگرانی یا دلواپسی هم ممکن است خیالی شد . دلواپسی برای اتفاقاتی که به واقعیت نزدیک هستند ولی احتمال وقوع آنها اندازه دلواپسی فرد مطابقت ندارد . مثلا مای هر ر که فرزندش بیرون میرود نگران ربوده شدن او میشود . این ما دچار دلواپسی افراطی شده و ید مداوا شود .

سوالات متداول

افراد مبتلا به اختلال وسواس چه ویژگی هایی دارند ؟

آنها از مردم و اجتماعات دوری میکنند ، کمالگرا هستند ، مرتکب کارهای کلیشه ای و تکراری میشوند ، شستشوی دستها و پاها را بیش از اندازه انجام میدهند . ممکن است اشیا خیس را نجس بدانند . مذهب و دین افراطی بوده و زیاد دعا میکنند .

علائم وسواس چیست ؟

بیماران مبتلا به وسواس حواس پرتی دارند . آنها تمرکز کمتری نسبت به امور مختلف دارند . کمتر معاشرت میکنند . وقتشان رابیشتر صرف وسواسی میکنند امور مهم زندگی .

تفاوت وسواس و نگرانی چیست ؟

نگرانی نیز مانند وسواس ممکن است شدت یا ضعف داشته شد شد . نگرانی ممکن است برای عوامل شخصی مانند پول ، دارایی و یا سلامت جسمانی بوجود بیاید و یا عوامل محیطی مانند نگرانی برای افزودنیها ، وجود امواج مضر محیط و وجود میکروبها . اما اختلال وسواس افکار مزاحم و اضطراب آوری هستند که بی پایه و اساس هستند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره اختلال وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: NIMH » Obsessive-Compulsive Disorder

اختلال وسواس چیست؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۸:۵۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)