مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

۵٫۰
۰۱

سن ازدواج از نظر روانشناسی

سن ازدواج از نظر روانشناسی موضوعی است که محافل مختلف روانشناسی خانواده را گیر خود کرده است و مورد آن تحقیق ها و پژوهش های گسترده ای صورت گرفته است بر اساس آمار موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج سنین مختلف و سنجش معیارها ، به میانگین عددی مناسبی برای سن ازدواج از نظر روانشناسی دست پیدا کنند .

نکته ای که اینجا مطرح است این است که هرگز نمی‌توان عدد و سن دقیقی برای سن ازدواج از نظر روانشناسی به صورت قانون تعیین کرد و آن را برای تمامی شرایط ، فرهنگ ها و افراد مختلف تجویز کرد چرا که به طور کل بهترین زمان برای ازدواج و تشکیل خانواده زمانی است که فرد از همه لحاظ به بلوغ رسیده شد که این بلوغ ممکن است تحت شرایط تربیتی و رشد و شیوه های زندگی مختلف ، هر فرد سن متفاوتی بروز کند از این رو سن ازدواج از نظر روانشناسی بر اساس تحقیقات به عمل آمده اینگونه بیان می شود که آمار ازدواج های موفقیت و پایدار رده های سنی به دست آمده بیشتر بوده است و به نظر می‌آید که ازدواج این زه های سنی بهتر است .

سن ازدواج از نظر روانشناسی برای پسران و دختران

سن ازدواج از نظر روانشناسی برای پسران و دختران متفاوت است چرا که هر کدام بنابر تفاوت های ذاتی و فطری زمان خاصی به بلوغ لازم برای ازدواج و ورود به زندگی مشترک دست پیدا می‌کنند . مشخص کردن سن ازدواج از نظر روانشناسی لزوما به این معنا نیست که ازدواج های خارج از محدوده تعیین شده شکست مواجه خواهد شد بلکه به این معنا است که طبق تحقیقات و بر اساس شاخص ها و معیارهای مدنظر ازدواج این سن مناسب‌ تر خواهد بود و نتیجه بهتری خواهد داشت . مشاوره ازدواج نیز برای تشخیص معیارهای مد نظر افراد برای ازدواج می شد که آیا زوج ها بر اساس شاخص ها به توانمندی همه‌ جانبه برای ازدواج موفق دست پیدا کرده اند یا خیر .


بیشتر بخوانید:سن ازدواج پسر و معیارهای آن چیست ؟


بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی بر اساس تحقیقات و تعیین شاخص های بخصوص مشخص میشود ، ولی همانطور که گفته شد سن خاص برای ازدواج هر فرد ، به تکامل شخصیتی او بستگی دارد ، ممکن است شخصی ۲۰ سالی آمادگی کامل برای تشکیل زندگی مشترک را خود حس کند و فردی دیگر سنین لاتر این آمادگی را خود برای ازدواج نبیند . آمادگی لازم برای ازدواج به شیوه تربیتی شخص توسط والدین ، محیط آموزشی ، محیط زندگی ، شرایط زندگی و عوامل دیگر بستگی دارد . بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی دیگر علوم متفاوت است شاید اگر از نظر حقوقی بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم ، میانگین سن ۱۸ سال برای ازدواج دختران مناسب شد اما ید دقت کنید که این عدد اکتفا به حداقل نظر گرفته شده است .

اما از نظر روانشناسی به مسائل دیگر و کیفیت نیز توجه می شود و جنبه های مختلف نظر گرفته می‌شود و به حداقل اکتفا نمی شود . از این رو بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی برای دختران زه زمانی ۲۳ ۲۷ سالگی و بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی برای پسران زه زمانی ۲۷ ۲۹ سالگی می شد همچنین اختلاف سنی معقول بین پسر و دختر برای ازدواج میانگین ۵ سال نظر گرفته شده است و همین طور سن ۲۵ سالگی برای دختران سن طلایی برای ما شدن نام دارد و طبق تحقیقات پسران ۲۷ سالگی بهترین وضعیت برای پذیرش مسئولیت پ شدن می شند .

تعیین بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

تعیین بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی نتیجه سال ها پژوهش و تحقیق و تجزیه و تحلیل آمار های به دست آمده و نظر گرفتن معیارها و شاخص‌ های مورد یید علم روانشناسی می شد اما تمام این تفاسیر هرگز نمی‌توان سن دقیقی را برای همگان پیشنهاد کرد و این مسئله بیش هر چیز دیگری به فردیت شخص و ک او از خودش بستگی دارد که آیا میتواند مصلحت خود را به ستی تشخیص دهد یا خیر و آیا توانایی روحی روانی و جسمی و جنسی لازم را خود برای رویارویی زندگی مشترک میبیند یا خیر .


بیشتر بخوانید:ازدواج اختلاف سنی زیاد


معیارهای سن ازدواج از نظر روانشناسی

معیارهای سن ازدواج از نظر روانشناسی از طریق شاخص‌ هایی مانند بلوغ فکری ، بلوغ اجتماعی و بلوغ جنسی تعیین می شود . بر اساس معیارهای سن ازدواج از نظر روانشناسی فرد ید به بلوغ فکری لازم دست پیدا کرده شد ، یعنی توانایی تشخیص مصلحت خود را داشته شد و به مرحله ای از خودشناسی و ثت شخصیتی رسیده شد که بداند دقیقاً از زندگی چه چیز را میخواهد و دارای معیارها و ملاک ها و اهداف مشخص و روشن شد و دیدی واقع گرایانه به زندگی مشترک نگاه کند .

همینطور از نظر شخصیتی توانایی پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک را چه به عنوان نقش همسر و چه به عنوان نقش ما و پ داشته شد . از طرفی دیگر مسئله بلوغ جنسی مطرح است که شاید مهمترین معیار برای شروع زندگی مشترک نشد اما قطعا اولین معیار است چرا که صورت عدم بلوغ جنسی ورود به زندگی مشترک و برقراری رابطه زناشویی ممکن است آسیب های جدی جسمی و جنسی به فرد وارد شود که به تبع آن آسیب های روحی روانی نیز پیدا خواهد شد .

بلوغ اجتماعی نیز یکی دیگر از معیارهای ازدواج از نظر روانشناسی می شد چرا که ورود به زندگی مشترک دایره اجتماعی فرد گسترش پیدا می کند و او ید توانایی برقراری ارتط خانواده جدید و محیط اجتماعی جدید را داشته شد چرا که ازدواج فعالیت های اجتماعی فرد شکوفایی بیشتری پیدا می کند و نقش او به عنوان همسر و ما و پ جامعه پررنگ تر می شود و قطعا جامعه به افراد قتمند ، انگیزه ، انرژی ، فعال ، پویا و ثیرگذار نیازمند است .


بیشتر بخوانید:ویژگی های مرد خوب برای ازدواج از نظر زنان


حداقل سن ازدواج از نظر روانشناسی

حداقل سن ازدواج از نظر روانشناسی نیز مانند بهترین سن ازدواج نمی‌تواند به صورت عددی مشخص برای همگان نظر گرفته شود . اما حداقل معیار این است که فرد به بلوغ رسیده شد و این موضوع قرآن کریم نیز یاد شده است که فرد ید به دوران بلوغ رسیده شد یعنی توانایی و تمایل جسمی و جنسی لازم را برای امر ازدواج داشته شد .

پس میتوان حداقل سن ازدواج از نظر روانشناسی را سنی نظر گرفت که فرد علاوه بر بلوغ جسمی و جنسی ، تمایل به ازدواج را داشته شد و توانایی ک چیستی زندگی مشترک و تشخیص مصلحت خود را نیز داشته شد . اما به طور کل ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱ سال علاوه بر اذن والدین به تشخیص مصلحت دادگاه صالح انجام میگیرد .


بیشتر بخوانید:تفاوت سنی مناسب برای ازدواج


بدترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

بدترین سن ازدواج از نظر روانشناس نیز طبیع طبق مطالب گفته شده به شرایطی گفته می‌شود که فرد از هیچ لحاظی آمادگی تشکیل زندگی مشترک را ندارد و بر اثر فشار های موجود یا تصمیم غیر منطقی خود تن به ازدواج می دهد که این تصمیم و ازدواج ممکن است هر سنی اتفاق بیفتد یعنی زمانی که فرد از جنبه های مختلف فکری ، جسمی ، اجتماعی ، عاطفی و روحی روانی به بلوغ نرسد هر سنی که شد میتواند بدترین سن ازدواج شد . طبق تحقیقات و آمارهای به دست آمده ازدواج هایی که سنین نوجوانی و سنین بیش از ۳۵ سال شکل میگیرند ریسک بیشتری دارند و بیشتر معرض خطر هستند .

به طور کل تمام مطالب فوق و همینطور سوالات مربوط به بدترین سن ازدواج از نظر روانشناسی قالب مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده توسط مراکز مشاوره خانواده و روانشناسی میتواند جلسات مشاوره قبل از ازدواج اختیار افراد برای تصمیم گیری و بهتر نیل به ازدواج موفق قرار بگیرد .


بیشتر بخوانید:معایب و محاسن ازدواج مرد سن لا


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره خانواده و روانشناسیخدمات متنوعی را زمینه مشاوره تلفنی قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Is There a Perfect Age for Getting Married? | Psychology

بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

9099072025


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۹:۱۱ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)