مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

دلیل مقایسه همسر با دیگران چیست ؟

دلیل مقایسه همسر دیگران چیست ؟
میانگین ۵ رای از تعداد ۱

مقایسه همسر دیگران

مقایسه همسر دیگران مقایسه بعضی وقت ها نیک و برخی اوقات زیان آور و حتی مخرب است . مقایسه همسر دیگران نیز از این قاعده مستثنی نیست . مقایسه همسر دیگران اگر جهت امید دادن شد بسیا رخوب و مفید است . مثلا همسر ما کسب و کار ورشکست شده و الان بسیار نا امید است . اینجا و این مثال دو وجه خوب و بد آنرا بررسی میکنیم . وجه بد اینست که بگوییم : « فلان شخص هم این کار را شروع کرد الان بیا برو ببین چه پولی پارو میکنه» . این مقایسه همسر دیگران هم زمان بدی را انتخاب کرده ایم و هم مقایسه بدی کرده ایم . لازم است او را آرام کرده و دلداری بدهیم بتواند دوره شروع کند . این مقایسه عملا به او گفته ایم لیاقت و تواناییش کمتر ازدیگران است .

حال وجه نیک مقایسه همسر دیگران میتوانیم از کسی یاد کنیم که ورشکست شده و دوره کار دیگری را شروع کرده و موفق شده است . این مقایسه همسر دیگران و جملات امیدوار کننده به همسرمان دلداری داده و به او امید بخشیده ایم .


بیشتر بخوانید:ازدواج سالم و پایدار چگونه است ؟


دلایل مقایسه همسر دیگران

دلایل مقایسه همسر دیگران ریشه تربیت کودکی دارد . دلایل مقایسه همسر دیگران ممکن است خود همسر شد . دلایل مقایسه همسر دیگران ممکن است کم گذاشتن همسر از نظر عاطفی ، جنسی و یا مالی شد . حال به اجمال به دلایل مقایسه همسر دیگران میپردازیم . ممکن است فرزند پسر یا دختر کودکی همسالان خود مدام مقایسه شده شد . این کودک مقایسه کردن ذهنش نهادینه شده است . او مدام شغل خود ، خانه خود ، پ یا ما خود و همسر خود را به مقایسه میگذارد . این فرد هیچگاه از زندگی خود و حتی قیافه و شغل خود راضی نیست . او مدام مقایسه میکند و دوست دارد هر چیزی برتر و حتی بهترین شد .

دلایل دیگر مقایسه ممکن است خود همسر شد . همسری که مدام شریک زندگی و یا وضعیت زندگیش را شخص دیگری مقایسه میکند . این رفر را عملا به همسر او منتقل میشود . او همسر خود را وا میدارد اورا دیگران مقایسه کند . دلیل دیگر مقایسه کمبودها هستند کمبود عاطفی ، جنسی ، ومالی . همسری که امد خوبی دارد اما خرج کردن خساست میکند . اودلیل می آورد که این امد برایش مقدور نیست بیشتر خرج کند . نا خوداگاه همسرش را به مقایسه فرد مشابه وا میدارد . یا از نظر عاطفی به همسرش میگوید خسته هستم ناخوداگاه همسرش میگوید از فلانی بیشتر کار میکنی؟


بیشتر بخوانید:اهمیت سن ازدواج موفق


عواقب مقایسه همسر دیگران

عواقب مقایسه همسر دیگران میتواند همین انتقال این رفر به همسر و افراد خانواده شد . فرزندان و همسر عملا یاد میگیرند خود و وضعیت خود را دیگران مقایسه کند . از عواقب مقایسه همسر دیگران افسردگی ، حسادت ، رقابت نا بجا و ایجاد اختلاف زندگی میشد . قبول کنیم که برترین و بهترین وجود ندارد . اگر ما ادعا کنیم زیترین مرد یا زن ازدواج کرده ایم سخت اشته هستیم . اگر فکر کنیم بیشترین امد را داریم اشته میکنیم . همیشه کسی بهتر و شایسته تر وجود دارد .

از عواقب مقایسه همسر دیگران اینست که ما نهایت رضایت وقتی کسی را میبینیم که از همسر ما زیتر است خدشه دار میشود . اگر کسی را ببینیم که همسرش را عاشقانه دوست دارد حسادت میکنیم . اگر کسی را ببینیم از همسر ما ثروتمندتر است بیمار میشویم . چون بهترین وجود ندارد . حتی اگر ما بهترین شیم وجهی از وجوه زندگی کمتر خواهیم بود . همین وجه کافیست ما را بیازارد . چون مطلق وجود ندارد . این فلسفه روح ما هر لحظه دچار شوک های عصبی خواهد شد . همیشه ما دچار استرس خواهیم بود . و واقع خودمان را معرض بیماری روحی و روانی قرار میدهیم .


بیشتر بخوانید:ازدواج سفید و عواقب آن چیست ؟


مقایسه همسر دیگران از طرف زن

مقایسه همسر دیگران از طرف زن بسیار خطرناک است . مرد همیشه میخواهد نظر همسرش تکیه گاهی امن شد . حال ذهن همسرش همیشه کسی هست که از همسرش بهتر شد . زیتر یا خراج تر یا موفق تر . این قیاس از امیدواری مرد نسبت به همسرش میکاهد . مرد را از تلاش بیشتر ز میدارد . چون اعتقاد دارد هرچه میکند نظر همسرش ناچیز است . مقایسه همسر دیگران از طرف زن ممکن است از مرد فردی بسازد که برعکس مورد قبل تلاشش را بیش از حد زیاد کند . این همسر برای اینکه به رقی خود میدان ندهد شنه روز تلاش میکند .

ذهن او فقط متوجه یک جنبه زندگیست که همسرش هدایتش کرده است . او به موارد دیگر زندگی کم توجه خواهد شد . اگر این مقایسه مالی شد این مرد دیگر حضور فیزیکی کمرنگی خانواده خواهد داشت . اگر مقایسه عاطفی شد مرد از نظر مالی افت خواهد کرد و به همین ترتیب مردی خواهیم داشت که یک جنبه عالی و وجوه دیگر ضعیف خواهد بود . مردی یک بعدی و عین حال فوق العاده عصبی ، زود رنج و پرخاشگر . .این مرد به خود به چشم یک وسیله مین نیاز مینگرد . جهتی تلاش میکند که از او خواسته شده ومقایسه شده . زندگی این زوج تبدیل به یک رابطه رتیک میشود .ورودی ، پردازش و خروجی … .


بیشتر بخوانید:چرا ید به سالگرد ازدواج اهمیت بدهیم ؟


مقایسه همسر دیگران از طرف مرد

مقایسه همسر دیگران از طرف مرد هم عواقب سو زیادی دارد . زن موجودی عاطفی ، احساسی و ثیر پذیر است . مانند نهالی نازک که اگر بشکند ترمیمش مشکل خواهد بود . مقایسه همسر دیگران از طرف مرد میتواند بر زن ثیری عمیق بگذارد . زن دوست دارد از طرف مرد مقبول و رضایت بخش شد . به محض مقایسه دیگری ، برای جلب رضایت همسرش از قالب خود خارج شده و ظرف دیگری میگنجد . شکل او میشود و رفر و اعمالش تغییر میکند . فردی میشود خصوصیت و شخصیت شخصی خود و رفر دیگری . این چنین شخصی ثت شخصیتی خود را از دست داده و چند بعدی میشود روحیه ای متزلزل ، نگران و شکست پذیر خواهد داشت .

این فرد اگر مورد انتقاد قرار بگیرد آنرا نمیپذیرد . حساس و زونج میشود . بهانه گیری او پایان ناپذیر خواهد بود . چون این خودش نیست که زندگی میکند بلکه مقلد کسی است که او نیست . بماند که مردی که مقیاس دیگران همسرش را میسنجد به همان شخص اکتفا نخواهد کرد . او دیدن فردی جدید زهم به مقایسه خواهد نشست . زن که زه قالب کسی دیگر گنجیده زهم ید مقلد دیگری بشود . این مرد این مقایسه زندگی خود را یا از دست میدهد و یا به انحراف میکشد . زن دیگر منتظر نمیماند که همسرش اورا کس دیگری مقایسه کند . این زن از مردش حرفشنوی نخواهد داشت . مردش نظر او فردی متزلزل و کوچک خواهد بود .


بیشتر بخوانید:دغدغه های ازدواج جوانان چیست ؟


مشاوره و خانواده

هر شخصی به محض اینکه خانواده مشکلی ایجاد میشود ر اول را طبیعی میداند . وقتی مشکل برای ر دوم تکرار شود به فکر فرو میرود . ر سوم نقش گرفتن چرا ها ذهنش به فکر چاره می افتد . حال ممکن است یک دوست د دل کند . یا یک نفر از اقوام جه یک مانند پ یا ما . هرکدام از اینها میتواند مشکل آفرین شد . چرا که آنها فقط پای ددل یک نفر نشسته اند و دلیل و برهان طرف دیگر را نشنیده اند . این فرد اطلاعات ناقصی که دارد به قضاوت می نشیند . معمولا این قضاوت ها فردی که غایب است محکوم میشود . طرف اول به جای ترمیم رفر خود یا همسر دچار پیش داوری میشود . او فقط به خود حق میدهد و خواهان تغییر رفر همسر میشود . حال آنکه ممکن است واقع خود او مقصر اصلی شد .

حال اگر ما به جای چاره جویی از افرادی که نمیتوانند عادلانه قضاوت کنند به کسی مراجعه کنیم که هم علم آن را دارد و هم تجربه نتیجه بهتری یافت خواهیم کرد . مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی میتوانیم چاره کار را بفهمیم . مشاوره خانواده از اصولی است که ید هر خانواده رعایت شود . مشاوره خانواده و روانشناسی بیطرفانه قضاوت خواهد کرد و به جای قضاوت مشاوره خواهد داد . آسیب شناسی کرده و علت مشکل پیدا میشود . و برای زندگی آرام و ازدواج موفق چاره بهتری خواهد اندیشید .


بیشتر بخوانید:فواید ازدواج سن پایین ،گذری به دیدگاه ها


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره تلفنی ازدواج موفق به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: ۷ Ways Comparing Your Relationship To Someone Else’s …

دلیل مقایسه همسر دیگران چیست ؟


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۴۹:۴۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)