مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده .

مشاوره تلفنی روانشناسی و خانواده

سن مناسب برای ازدواج

۵٫۰
۰۱

سن مناسب برای ازدواج مسئله‌ ای است که هم مورد ازدواج دختران و هم مورد ازدواج پسران بسیار مهم می شد . ر ها پرونده‌ های مشاوره خانواده و جلسات مشاوره ازدواج مواردی وجود داشته است که ازدواج زود هنگام عث آسیب جسمی و روحی زوج شده است و منجر به نیجی مانند طلاق عاطفی و جدایی شده است . از این رو تشخیص سن مناسب برای ازدواج بسیار حیاتی است . علم روانشناسی شاخه روانشناسی ازدواج توانسته است تکیه بر سال‌ ها پژوهش و تحقیق سن مناسب برای ازدواج را به صورت تقریبی مشخص کند . سن مناسب برای ازدواج از دیدگاه روانشناسی بر اساس اصول و معیار هایی تعیین شده است که تمامی آن ها ازدواج موفق ثیر گذار هستند .

سن مناسب برای ازدواج

سن مناسب برای ازدواج بیش از آنکه توسط دیگران به فرد پیشنهاد یا تحمیل شود به تشخیص خود فرد بستگی دارد . اینکه فرد چه اندازه از لحاظ شخصیتی ، روانی ، عاطفی و مادی آمادگی ازدواج را خود ببیند تعیین سن مناسب برای ازدواج بسیار مهم است . واقع تشخیص اینکه آیا فرد سن مناسب برای ازدواج قرار دارد یا خیر ، جدای از ملاک های مادی و ظاهری کار آسانی نمی شد . اما روانشناسان و کارشناسان مشاوره قبل از ازدواج به علت داشتن دانش و سال ها تجربه این زمینه میتوانند طی چند جلسه مشاوره تشخیص دهند که آیا فرد به کمال و بلوغ لازم برای شروع زندگی مشترک رسیده است یا خیر .

سن مناسب ازدواج برای خانم ها

سن مناسب ازدواج برای خانم ها توجه به چه نکاتی تعیین می شود ؟ به طور کل ، طبیعت زنان از نظر جسمی و روحی روانی بسیار ظریف تر و لطیف تر از مردان است از این رو مواقع تنش و شرایط سخت عموما زنان آسیب پذیرترند . یکی از مواردی که احتمال آسیب جسمی و روحی آن برای زنان بسیار زیاد است مسئله ازدواج است البته ازدواجی که اصولی و موفق نشد . سن ازدواج موفقیت یا عدم موفقیت آن بسیار موثر است از این رو تشخیص سن مناسب ازدواج برای خانم ها بسیار مهم است .

پیش از هر چیزی رسیدن به بلوغ جسمی و جنسی تعیین سن مناسب برای ازدواج خانم ها اهمیت دارد چرا که صورت عدم بلوغ جنسی آسیب هایی که پی روابط زناشویی به جسم فرد وارد می شود بسیار خطرناک و جدی هستند و حتی ممکن است توانایی روری فرد را تهدید کنند . پس از بلوغ جنسی ، بلوغ عاطفی ، فکری ، روحی و کل بلوغ شخصیتی فرد سن مناسب ازدواج برای خانم ها ثیر گذار هستند . اینکه فرد بتواند مصلحت خود را تشخیص دهد ، آگاهی لازم را از زندگی زناشویی داشته شد ، به آن متمایل شد و انتخاب و خواست خود مورد ازدواج تصمیم بگیرد همگی از مواردی هستند که به عنوان بلوغ تعیین سن مناسب ازدواج ثیر گذار هستند .


بیشتر بخوانید: مشاوره پیش از ازدواج


سن مناسب برای ازدواج موفق

سن مناسب برای ازدواج موفق به گونه ای نظر گرفته شده است که احتمال موفقیت ازدواج طبق آمار ، رنج سنی تعیین شده بیشتر است . اما مواردی هم وجود دارد که خارج از این محدوده سنی ازدواج کرده اند و توانسته اند ازدواج موفقی را داشته شند .

پس تعیین سن مناسب برای ازدواج موفق به این معنا نمی شد که تمام افراد صرفاً رنج سنی تعیین شده می توانند ازدواج موفق را تجربه کنند بلکه هر زمان که فرد احساس کند به ثت و تکامل شخصیتی لازم دست پیدا کرده است و آمادگی مادی لازم برای ازدواج را دارد می توان گفت که سن مناسب برای ازدواج موفق قرار دارد . اما علم روانشناسی ازدواج نظر گرفتن تمامی موارد مهم و ثیر گذار توانسته است محدوده سنی ۲۳ ۲۵ سال را برای زنان و ۲۷ ۲۹ سال را برای مردان به عنوان سن مناسب برای ازدواج موفق نظر بگیرد .


بیشتر بخوانید: مهمترین نکات سن ازدواج برای دختران و پسران


سن مناسب برای ازدواج از نظر اسلام

سن مناسب برای ازدواج از نظر اسلام به صورت دقیق مشخص نشده است و اسلام به سن خاصی برای ازدواج زن و مرد مستقیما اشاره نکرده است . اما آیات و روایات بسیاری مورد ازدواج و جوانب مختلف آن ر ها صحبت شده است . مورد سن مناسب برای ازدواج از نظر اسلام نیز چنین بیان شده است که فرد ید به بلوغ برسد و بتواند شرایط مختلف مصلحت خود را تشخیص دهد و تمایل به ازدواج را خود احساس کند . یعنی اسلامی صریحاً به جوانب مختلف بلوغ مانند بلوغ جنسی ، بلوغ شخصیتی و بلوغ فکری اشاره شده است و ازدواج را سنی مناسب دانسته است که فرد به این بلوغ رسیده شد .

نکته مهمی که از اسلام مورد سن ازدواج به آن اشاره شده است مسئله تمایل فرد است یعنی حتی اگر فرد به بلوغ لازم رسیده شد اما تمایل به ازدواج نداشته شد نمی‌توان گفت که سن مناسبی قرار دارد . به طور کل اسلام حداقل سن لازم برای ازدواج دختران را ۹ سالگی و حداقل سن لازم برای ازدواج پسران را ۱۵ سالگی نظر گرفته است .

سن مناسب ازدواج برای جوانان

سن مناسب ازدواج برای جوانان مسفانه امروزه تحت ثیر عوامل مادی و اقتصادی قرار گرفته است . به دلیل فرهنگ های ناستی که مورد ازدواج به وجود آمده است و همینطور شرایط سخت زندگی من امروزی ، سن مناسب ازدواج برای جوانان روز به روز حال افزایش است . تحولات فرهنگی ، تربیت اجتماعی و خانوادگی ، سیستم آموزشی ، شرایط زندگی و . . . . همگی عث شده اند که شکل گیری بلوغ لازم برای ازدواج افراد به خیر بیفتد و افراد تمایل به ازدواج و آمادگی آن را دیر تر خود احساس کنند .

نبود آگاهی کافی و بینش ست مورد ازدواج عث شده است که بجای ازدواج سن مناسب بیشتر شاهد ازدواج های زود هنگام یا ازدواج های دیر هنگام شیم . اما میتوان کمک نهاد های فرهنگی مرتبط مانند مراکز مشاوره قبل از ازدواج ، فرهنگ سازی لازم را مورد ازدواج انجام داد شاهد ازدواج های موفق سنین مناسب شیم .

سوالات متداول

سن مناسب برای ازدواج ایران چیست ؟

سن مناسب برای ازدواج ایران تحت ثیر فرهنگ موجود محل زندگی و شرایط اقتصادی افراد است و این عث شده است که نوسان سنی زیادی مورد سن ازدواج ایران وجود داشته شد .

سن مناسب برای ازدواج از دیدگاه اسلام ؟

همانطور که گفته شد اسلام ازدواج را نه برای زنان و نه برای مردان به سن خاصی محدود نکرده است و بلوغ و تمایل فرد را برای ازدواج اولیت قرار داده است . این حال اسلام به حداقل سن لازم اشاره شده است که این سن برای دختران ۹ سالگی و برای پسران ۱۵ سالگی میشد .

آیا سن مناسب ازدواج برای زنان و مردان مشابه است ؟

قطعا سن مناسب ازدواج برای زنان و مردان مشابه نمیشد چرا که طبیعت زن و مرد کاملا از نظر جسمی و روحی روانی یکدیگر متفاوت است و این تفاوت های فطری عث شده است که بلوغ هر کدام سن خاصی ایجاد شود . برای مثال همین تفاوت رسیدن به بلوغ عث شده است که مردان نسبت به زنان دیر تر مسئولیت پذیر شوند و دیر تر به بلوغ فکری برسند .

سن مناسب ازدواج برای دختران چند سال است ؟

سن مناسب ازدواج برای دختران از نظر روانشناسی ۲۳ ۲۵ سالگی است و انتظار میرود فرد این سن به آمادگی لازم برای ازدواج رسیده شد .

سن مناسب برای ازدواج از نظر روانشناسان چند سال است ؟

سن مناسب برای پسران رنج سنی ۲۷ ۲۹ سال است و برای دختران نیز از ۲۳ ۲۵ میشد .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره تلفنی ازدواج موفق به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :Best Age to Get Married: What Math Tells Us

سن مناسب برای ازدواج

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۴:۱۳ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)